Friday, September 18, 2009

Sembelit Selepas Kelahiran

Sembelit selepas kelahiran adalah suatu masalah yang sangat lazim di alami ibu-ibu. Keadaan ini berlaku kerana kebanyakan ibu yang dalam pantang ini "dinasihati" supaya kurangkan meminum air dan tidak dibenarkan mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan. Pengambilan air yang banyak kononnya akan menyebabkan saluran faraj berair dan perut jadi buncit. Pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan pula dikatakan menyebabkan angin dan sejuk.

Sembelit selepas bersalin berlaku kerana perjalanan najis di dalam saluran usus lazimnya menjadi perlahan. Keadaan ini disebabkan oleh beberapa faktor seperti:

1. Otot di perut(abdomen) menjadi kendur menyebabkan tekanan di dalam abdomen lebih rendah daripada biasa.

2. Otot di usus juga menjadi kendur kerana terdapat kadar hormon progesterone yang tinggi semasa hamil.

3. Jika terdapat luka episiotomy, ibu-ibu mungkin takut hendak membuang air besar kerana takut sakit ataupun takut terbuka jahitan.

Untuk mengatasi masalah sembelit, seseorang ibu perlu mengambil langkah seperti di bawah ini:

1. Banyak meminum air atau cairan 2-3 liter sehari. Air ini akan membantu pengeluaran susu yang banyak, mengurangkan jangkitan kuman pada pundi-pundi kencing serta mengurangkan sembelit. Lebihan air ini akan dikeluarkan daripada badan seseorang melalui peluh atau air kencing dan bukannya ke tisu faraj.

2. Memakan makanan yang tinggi kandungan seratnya seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Selain daripada serat, makanan ini juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin C. Vitamin C diperlukan untuk proses pemulihan tisu-tisu yang telah tercedera semasa kelahiran bayi dan juga penyembuhan luka seperti luka episiotomy ataupun luka pembedahan caesarian.

3. Tidak digalakkan bagi ibu-ibu untuk hanya berbaring di katil semasa pantang. Banyakkan bergerak dan berjalan untuk memudahkan membuang air besar serta membuat senaman menguatkan otot abdomen apabila pendarahan nifas sudah berkurangan. Senaman untuk menguatkan otot-otot di pelvis juga penting dilakukan untuk memulihkan semula keadaan otot-otot di sekeliling dubur dan faraj.

4. Ibu mungkin perlu diberi rawatan dengan ubat-ubatan untuk merawat sembelit. 


petikan sumber dr http://www.mesra.net/forum/index.php?act=ST&f=18&t=38917&st=15

No comments:

Post a Comment