Sunday, September 26, 2010

Diet seimbang

Diet yang seimbang biasanya mengandungi 30-36% makanan pembentuk asid dan 60-65% alkali.

1. Tertinggi Alkali 
Beans String 
Banana speckled
Dandelion greens
Dates
Figs
Prune
Raisins

2. Tinggi Alkali
Almonds
Avocado
Banana
Bean Fresh
Blackberries
Carrot
Chives
Cranberries
Grapes Sour
Kale
Peach dried
Spinach

3. Beralkali
Agar
Apple & Fresh Apple Cider
Apricot fresh
Bamboo shoots
Bean snap
Beans sprouted
Berries most
Blueberries
Cabbage
Cherries
Chestnuts
Coconut Milk
Corn fresh & sweet
Cucumbers
Garlic (bawang putih)
Ginger root
Grapefruit
Guava
Lemon & Peel
Mango
Melons
Susu mentah

1. Sangat Berasid 
Alcohol
Barli
Bread
Caffeine
Kopi
Corn
Custards
Drugs
Ginger (preserved)
Honey
Oatmeal
Peanuts
Semua jenis nasi
Soy Bread
Soy noodles
Spaghetti
Sugar Cane
Tembakau

2. Acid 
Asparagus
Beans dried
Kelapa kering
Egg yolk
Fruit Jellies (Jams Canned)
Grapes Sweet
Produk susu yg telah dipasteurized
Milk Products
Dry Peas
Tofu fries
Water-chestnuts.

3. Asid-asid Lemak
Butter cream
Margarine


ACIDOSIS 
Ia bukanlah penyakit yang spesifik. Ia adalah keadaan am darah dan merupakan punca kepada banyak penyakit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, kanser, tumor dan banyak lagi. Ramai orang tidak menyedari keadaan ini malah tidak tahu keadaan darah yang sebegini. 

Semua makanan semulajadi mengandungi asid dan elemen pembentuk alkali. Dalam keadaan tertentu elemen pembentuk asid menguasai keadaan dan dalam lain keadaan pula elemen-elemen pembentuk alkali menguasai keadaan. 

Secara biokimia, bahan organik dalam makanan tidak meninggalkan residue asid atau alkali dalam badan. Bahan-bahan tidak organik (sulfur, fosforus, potasium, natrium, magnesium and kalsium) adalah bahan yang menentukan keasidan atau kealkalian bendalir di dalam badan. Makanan yang kaya dengan elemen-elemen pembentuk asid adalah dipanggil makanan pembentuk asid dan begitu juga sebaliknya untuk alkali.

Keadaan berasid ini boleh melemahkan tindakan saraf manakala kealkalian meransang tindakan saraf. Seseorang yang mempunyai keadaan keasidan dan kealkalian yang seimbang dapat berfikir dan bertindak dengan baik. 

Merancang pemakanan yang seimbang dapat membantu mengekalkan keseimbangan pH dalam makanan. Walau bagaimanapun ia tidak akan menghasilkan keputusan dalam 1 atau 2 hari. Ia mengambil masa yang agak panjang sebelum kesannya dapat dilihat. Mandi sejuk boleh membuatkan darah menjadi beralkali manakala mandi panas boleh menyebabkan darah bersifat asid. 

Jika darah menyebabkan penghasilan keadaan-keadaan berasid yang terlalu banyak maka badan kita akan menempatkan lebihan-lebihan sebatian asid ini ke tempat-tempat lain dalam badan kita supaya darah kita dapat mengekalkan keadaan yang beralkali itu. 

Sekiranya proses ini terus berlaku maka tempat-tempat tadi akan menyebabkan keasidan meningkat dan kematian sel-sel. Sel-sel yang mati ini pula akan bertukar menjadi asid. 

Walau bagaimana pun sebahagian sel-sel ini dapat menyesuaikan diri dengan keadaan seperti yang dinyatakan di atas. Dalam lain kata, sel-sel ini tidak mati tetapi akan menjadi sel-sel yang 'abnormal'. Sel-sel ini dipanggil 'malignant cells'. Ini adalah kanser dan kanser ini akan berkembang dengan terus meningkatkan keasidan dalam badan. Ini juga akan meningkatkan bilangan sel-sel darah putih dan mengurangkan sel-sel darah merah. Inilah permulaannya leukemia.

No comments:

Post a Comment